Dromen over koken enzo...

Iedereen heeft dromen. De ene droom is realistisch, de andere droom is daar verre van. Zoals de een ervan droomt om voetballer te worden, of een ander om actrice te worden, zo droom ik erover om culinair journalist te worden. Het is niet 100% onmogelijk, maar het ligt totaal niet binnen de verwachtingen. Met dromen mag dat. En zoals dat hoort bij dromen, heb ik ook een aantal helden die bij mijn droom horen. Om te beginnen, de Van Basten van de culinaire journalistiek; Onno Kleyn, de Goeroe! Op zijn culinaire schrijfkunst ben ik toch al wel enkele jaren een beetje verliefd. Een man die het begrijpt! Geen poespas, geen liflafjes of moleculair geëxperimenteer, maar degelijke goede en héérlijke gerechten. Daarnaast ben ik ook groot fan van Sylvia Witteman. Haar gerechten spreken me wat minder aan, maar de verhalen die zij schrijft des te meer. Wat een geweldige schrijfstijl, die mij keer op keer laat grinniken en lachen. En ten slotte, mijn absolute favoriet, mijn voorbeeld; Marcus Huibers. Niet alleen is deze man een culinair journalist met leuke verhalen waar ik mij helemaal mee kan identificeren, hij is ook nog hoogleraar in de psychologie! Wanneer hij in staat is om in zijn leven twee mooie werelden (de culinaire en de medische wereld) op deze manier te combineren, zou ik dat dan misschien, heel misschien, ook kunnen? Want voor iemand die droomt van een carrière als culinair journalist, loopt mijn carrièrepad toch in een iets wat andere richting. Na de middelbare school ben ik geneeskunde gaan studeren en ondertussen ben ik arts. Mijn beroep als arts zou ik absoluut niet in willen wisselen. Het is een mooi beroep en het past bij mij. Maar daarnaast is koken mijn grote hobby. Een dag niet gekookt, is een dag niet geleefd. In koken vind ik ontspanning. Na een drukke dag, werkt niets zo ontspannend als hakken, snijden en bovenal roeren in een pan. Ik houd van goede producten en walg van potjes, pakjes en kant-en-klaar. Daarnaast vind ik het heerlijk om na te denken over recepten die ik kan gaan maken. Ik verslind kookboeken en lees ze als een verhalenbundel. Op mijn nachtkastje ligt standaard een kookboek, waar ik voor het slapengaan altijd nog even een receptje uit lees. Ook de ochtend begin ik steevast met een recept, namelijk het recept in de krant. En naar aanleiding van bovenstaande helden, moge het duidelijk zijn welke krant ik lees. In mijn droom sta ik dan ook in dezelfde volkskeuken te koken als mijn helden. Maar ik ben nog jong en je moet ergens beginnen. Dus daarom heb ik besloten te beginnen met deze blog.

zondag 3 juni 2012

Kost een duit, maar scheelt een berg in smaak!

Soms moet je een goede reden bedenken om eens lekker uit te pakken. Een verse vis, lekkere wijn of een mooi stuk vlees, dat verdien je af en toe gewoon! Soms heb je wat te vieren, maar qua goede redenen ben ik vrij liberaal. Er is eigenlijk altijd wel een goede reden te bedenken. Wat dacht je van “de lente is begonnen”, “vandaag ben ik precies 29 jaar en 32 dagen oud”, “de zon schijnt”,  “het regent”, “het is weekend”, “het is máándag”.  
Het vorig weekend hadden we al gevierd dat we 1 jaar geleden getrouwd waren. Dit weekend hebben we dat samen met de getuigen en ceremoniemeesters nog eens dunnetjes over gedaan. Een goede reden om weer eens flink uit te pakken, dacht ik zo. Vooraf artisjokken (zie elders op het blog), als hoofdgerecht héérlijke, mals en sappige lamsbout, aardappelgratin (zie elders op het blog) en sla en als afsluiter een lekkere chocoladetaart.
Het recept van de lamsbout komt uit een Italiaans kookboek (“Italiaans koken, heerlijke gerechten voor elke gelegenheid” van Maxine Clark) en is een absolute aanrader. Één van de lekkerste lamsvleesgerechten, als je het mij vraagt. Neem een lamsbout van de bio-slager. Dat kost een duit, maar scheelt dan ook een berg in smaak! Op goed eten moet je niet beknibbelen. Bedenk een goede reden, je hebt het gewoon verdient!
Het recept van de chocoladetaart wil ik jullie ook niet onthouden en zal later deze week volgen.

Lamsbout
 
Ingrediënten voor 6 personen
1 lamsbout met bot, ca. 1,5kg
2 el olijfolie
10 jeneverbessen
3 teentjes knoflook, gesnipperd
55 g ansjovis
2 el balsamicoazijn
1 el vers gehakte rozemarijn
4 (verse) laurierblaadjes
2 takjes rozemarijn
3 dl witte wijn
Verse takjes tijm
Zeezout en versgemalen zwarte peper
Een vuurvaste ovenschaal waar de lamsbout mooi in past

Verhit de olie in de vuurvaste ovenschaal en braad de lamsbout rondom bruin. Haal hem uit de schaal en laat wat afkoelen.
Wrijf 6 jeneverbessen, de knoflook, ansjovis en gehakte rozemarijn in een vijzel fijn. Roer de azijn erdoor en meng tot een pasta. Maak met een scherp mesje diverse inkepingen in de lamsbout. Verdeel de pasta over de hele bout, wrijf hem in de inkepingen en bestrooi de lamsbout met zout en peper.
Leg de takjes rozemarijn en laurierblaadjes in de ovenschaal en leg de lamsbout erop. Laat de marinade nu bij voorkeur enkele uren afgedekt intrekken (maar als je geen tijd hebt, hoeft dit niet).
Warm de oven voor op 150 graden.
Giet de wijn bij de lamsbout. Kneus de rest van de jeneverbessen, doe ze bij de lamsbout en voeg de tijm toe. Dek de ovenschaal af en zet in de oven. Smoor de lamsbout 1 uur. Keer de lamsbout om de 20 minuten.
Verhoog de temperatuur naar 200 graden. Rooster de lamsbout nog 20-30 minuten (tot het vlees een kerntemperatuur heeft van 58 graden) onafgedekt bruin.
Leg de lamsbout op een platte schotel en laat losjes afgedekt met aluminiumfolie een kwartier rusten.  Schep ondertussen het vet uit de pan, roer het aanbaksel los en kook de saus een beetje in. Breng de saus zo nodig op smaak met zout en peper en serveer met de lamsbout.

1 opmerking:

  1. Heerlijk :)
    Mag ik je aanraden dat je nog een keer kijkt naar low temperature koken? Een digitale precisie thermometer bij Bol.com is 29€ met mooi ijzeren draadje langs de ovendoor naar buiten waar het digitale aflees apparaat is. Bak de rollade vooraf snel bruin in boter/olijolie en dan in de oven van MAX 100 graden en wacht tot je de juiste kerntemp hebt. Nog beter is Sous-vide koken. Ben je op youtube niet verliefd geworden op de vele recepten aldaar? Ik heb sinds kort ook zo'n apparaat in huis met een bijbehorende vacuum zuiger.. Als je dit gewend bent wil je niet meer terug naar ouderwets koken, wat je nu nog veel laat zien :)
    Kyra

    BeantwoordenVerwijderen