Dromen over koken enzo...

Iedereen heeft dromen. De ene droom is realistisch, de andere droom is daar verre van. Zoals de een ervan droomt om voetballer te worden, of een ander om actrice te worden, zo droom ik erover om culinair journalist te worden. Het is niet 100% onmogelijk, maar het ligt totaal niet binnen de verwachtingen. Met dromen mag dat. En zoals dat hoort bij dromen, heb ik ook een aantal helden die bij mijn droom horen. Om te beginnen, de Van Basten van de culinaire journalistiek; Onno Kleyn, de Goeroe! Op zijn culinaire schrijfkunst ben ik toch al wel enkele jaren een beetje verliefd. Een man die het begrijpt! Geen poespas, geen liflafjes of moleculair geëxperimenteer, maar degelijke goede en héérlijke gerechten. Daarnaast ben ik ook groot fan van Sylvia Witteman. Haar gerechten spreken me wat minder aan, maar de verhalen die zij schrijft des te meer. Wat een geweldige schrijfstijl, die mij keer op keer laat grinniken en lachen. En ten slotte, mijn absolute favoriet, mijn voorbeeld; Marcus Huibers. Niet alleen is deze man een culinair journalist met leuke verhalen waar ik mij helemaal mee kan identificeren, hij is ook nog hoogleraar in de psychologie! Wanneer hij in staat is om in zijn leven twee mooie werelden (de culinaire en de medische wereld) op deze manier te combineren, zou ik dat dan misschien, heel misschien, ook kunnen? Want voor iemand die droomt van een carrière als culinair journalist, loopt mijn carrièrepad toch in een iets wat andere richting. Na de middelbare school ben ik geneeskunde gaan studeren en ondertussen ben ik arts. Mijn beroep als arts zou ik absoluut niet in willen wisselen. Het is een mooi beroep en het past bij mij. Maar daarnaast is koken mijn grote hobby. Een dag niet gekookt, is een dag niet geleefd. In koken vind ik ontspanning. Na een drukke dag, werkt niets zo ontspannend als hakken, snijden en bovenal roeren in een pan. Ik houd van goede producten en walg van potjes, pakjes en kant-en-klaar. Daarnaast vind ik het heerlijk om na te denken over recepten die ik kan gaan maken. Ik verslind kookboeken en lees ze als een verhalenbundel. Op mijn nachtkastje ligt standaard een kookboek, waar ik voor het slapengaan altijd nog even een receptje uit lees. Ook de ochtend begin ik steevast met een recept, namelijk het recept in de krant. En naar aanleiding van bovenstaande helden, moge het duidelijk zijn welke krant ik lees. In mijn droom sta ik dan ook in dezelfde volkskeuken te koken als mijn helden. Maar ik ben nog jong en je moet ergens beginnen. Dus daarom heb ik besloten te beginnen met deze blog.

donderdag 4 april 2013

Ontbeende lamsbout met rozemarijn

Vorig jaar ging ik met Pasen (met nog 10 vrienden)  een weekendje weg en nam ik een hele (zelfgemaakte) Indische rijsttafel mee. Dat was erg lekker, maar ook erg veel werk (ik had er zelfs een dag voor vrij genomen). Dit jaar ben ik weer, met dezelfde vrienden, een weekendje weg gegaan. Het eten moest natuurlijk weer lekker worden, ik heb per slot van rekening een reputatie hoog te houden. Het mocht daarentegen wel iets minder tijd kosten. Het werd een groot stuk vlees, ideaal wanneer je kookt voor een groep. Eventjes bewerken en dan de oven de rest van het werk laten doen.  Ik heb gekozen voor lamsbout, want het was per slot van rekening Pasen. Vraag of je slager de bout voor je wilt ontbenen, maar neem het bot (in tweeën gehakt) wel mee! (je kunt het bot er ook in laten zitten, maar dan moet het wel wat langer in de oven. Daar had ik geen tijd voor).
 
Ontbeende lamsbout met rozemarijn
Ingrediënten voor circa 10 personen
2 kg ontbeende lamsbout, bot gehalveerd erbij voor de jus
Flinke bos rozemarijn
Potje ansjovis
1 bol knoflook
Witte wijn
Paar klontjes roomboter
Keukengaren
Vleesthermometer


Warm de oven voor op 200 graden.
Leg het lamsvlees open en verdeel er enkele geplette tenen knoflook, paar takjes tijm en een paar ansjovisfilet over. Bint de bout op (probeer de vorm een beetje te manipuleren, zodat het min of meer een goed gevormde rollade wordt). Maak in de buitenkant met een scherp mesje diverse inkepingen. Duw in iedere inkeping een stukje knoflook, stukje ansjovis en een plukje rozemarijn. Wrijf de buitenkant in met olijfolie en kruid met peper en zout. Verdeel de rest van de rozemarijn en de rest van de knoflooktenen (geplet) over het midden van de ovenschaal. Leg hier de lamsbout op. Leg ook het bot in de ovenschaal. Schenk een half glas witte wijn in de schaal en zet deze in de oven. Draai de temperatuur na 15 minuten terug naar 160 graden en braad nog circa 45 minuten, tot een kerntemperatuur van 58 graden. Check het vlees ieder kwartier en voeg nog een scheutje wijn toe.
Haal het vlees uit de oven en leg op een voorverwarmde schaal. Dek het vlees af met aluminiumfolie en laat 15 minuten rusten. Zeef de jus en doe terug in de ovenschaal. Zet de ovenschaal op het fornuis (of indien deze hier niet geschikt voor is, doe de jus over in een pan (vergeet niet alle aanbaksels goed mee te nemen). Laat de wijn een beetje inkoken. Zet het vuur laag en monteer met enkele klontjes boter.
Serveer het lam met de jus en bijvoorbeeld (kriel)aardappeltjes en een groene salade.

 

1 opmerking:

  1. Heerlijk, zo'n lamsboutje, Fréderique. Veel gezond spul ook, las ik. You're my girl!

    BeantwoordenVerwijderen