Dromen over koken enzo...

Iedereen heeft dromen. De ene droom is realistisch, de andere droom is daar verre van. Zoals de een ervan droomt om voetballer te worden, of een ander om actrice te worden, zo droom ik erover om culinair journalist te worden. Het is niet 100% onmogelijk, maar het ligt totaal niet binnen de verwachtingen. Met dromen mag dat. En zoals dat hoort bij dromen, heb ik ook een aantal helden die bij mijn droom horen. Om te beginnen, de Van Basten van de culinaire journalistiek; Onno Kleyn, de Goeroe! Op zijn culinaire schrijfkunst ben ik toch al wel enkele jaren een beetje verliefd. Een man die het begrijpt! Geen poespas, geen liflafjes of moleculair geëxperimenteer, maar degelijke goede en héérlijke gerechten. Daarnaast ben ik ook groot fan van Sylvia Witteman. Haar gerechten spreken me wat minder aan, maar de verhalen die zij schrijft des te meer. Wat een geweldige schrijfstijl, die mij keer op keer laat grinniken en lachen. En ten slotte, mijn absolute favoriet, mijn voorbeeld; Marcus Huibers. Niet alleen is deze man een culinair journalist met leuke verhalen waar ik mij helemaal mee kan identificeren, hij is ook nog hoogleraar in de psychologie! Wanneer hij in staat is om in zijn leven twee mooie werelden (de culinaire en de medische wereld) op deze manier te combineren, zou ik dat dan misschien, heel misschien, ook kunnen? Want voor iemand die droomt van een carrière als culinair journalist, loopt mijn carrièrepad toch in een iets wat andere richting. Na de middelbare school ben ik geneeskunde gaan studeren en ondertussen ben ik arts. Mijn beroep als arts zou ik absoluut niet in willen wisselen. Het is een mooi beroep en het past bij mij. Maar daarnaast is koken mijn grote hobby. Een dag niet gekookt, is een dag niet geleefd. In koken vind ik ontspanning. Na een drukke dag, werkt niets zo ontspannend als hakken, snijden en bovenal roeren in een pan. Ik houd van goede producten en walg van potjes, pakjes en kant-en-klaar. Daarnaast vind ik het heerlijk om na te denken over recepten die ik kan gaan maken. Ik verslind kookboeken en lees ze als een verhalenbundel. Op mijn nachtkastje ligt standaard een kookboek, waar ik voor het slapengaan altijd nog even een receptje uit lees. Ook de ochtend begin ik steevast met een recept, namelijk het recept in de krant. En naar aanleiding van bovenstaande helden, moge het duidelijk zijn welke krant ik lees. In mijn droom sta ik dan ook in dezelfde volkskeuken te koken als mijn helden. Maar ik ben nog jong en je moet ergens beginnen. Dus daarom heb ik besloten te beginnen met deze blog.

donderdag 14 juni 2012

Lekker roken

De temperatuur is er misschien niet helemaal naar, maar het is droog en het zonnetje schijnt. Dan moet je het er van nemen! (Want je weet nooit hoe lang het duurt.) Barbecueën dus! Vorig jaar gaf ik op mijn blog al les in barbecueën. Een les in de basis, namelijk goede producten (geen remiasauzen, geen voorgemarineerd vlees of niet-definieerbare hamburgers, jak!). Vandaag heb ik een barbecuetip; roken. Nou ben ik eigenlijk een fel tegenstander van roken. Het stinkt, je zet andere mensen in (jouw) stank en het is ongezond. Maar er is één soort roken dat ik wel kan waarderen en dat is roken op de barbecue. Lekker, sappig en eenvoudig. Het enige wat je ervoor nodig hebt, is een barbecue met deksel en houtsnippers (verkrijgbaar in kookwinkels, maar ik heb het ook wel eens gespot in tuincentra en bouwmarkten). Je kunt zowel vis als vlees roken op de barbecue.  Wij hadden toevallig nog kipvleugeltjes in huis, maar het kan natuurlijk ook met een hele kip (op een blikje bier bijvoorbeeld), of met drumsticks. De kipvleugels van onze bio-slager zijn fors (en eigenlijk niet van een kip maar van een landhoen). Het kan zijn datje het recept hierdoor iets aan moet passen.

Gerookte kipvleugeltjes

Ingrediënten voor 4 personen
12-16 kipvleugels
Flinke hand houtsnippers

Haal de kip uit de koelkast en laat op kamertemperatuur komen.
Steek de barbecue aan en laat de houtskool goed heet worden. Heb geduld en neem hier voldoende de tijd voor. Week de houtmot ondertussen in water.
Verdeel de houtmot over de hete kolen, doe het rooster op de barbecue en leg hier de kip op. Doe de deksel op de barbecue. Pas de temperatuur zo nodig aan, door de gaten in de deksel meer of minder open te houden (maar sluit de gaten niet helemaal, anders doven de kolen).
Rooster de kipvleugels 12-15 minuten, keer ze halverwege.
Houd de kip verder puur, sausjes zijn echt niet nodig. Serveer met een lekkere salade.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten