Dromen over koken enzo...

Iedereen heeft dromen. De ene droom is realistisch, de andere droom is daar verre van. Zoals de een ervan droomt om voetballer te worden, of een ander om actrice te worden, zo droom ik erover om culinair journalist te worden. Het is niet 100% onmogelijk, maar het ligt totaal niet binnen de verwachtingen. Met dromen mag dat. En zoals dat hoort bij dromen, heb ik ook een aantal helden die bij mijn droom horen. Om te beginnen, de Van Basten van de culinaire journalistiek; Onno Kleyn, de Goeroe! Op zijn culinaire schrijfkunst ben ik toch al wel enkele jaren een beetje verliefd. Een man die het begrijpt! Geen poespas, geen liflafjes of moleculair geëxperimenteer, maar degelijke goede en héérlijke gerechten. Daarnaast ben ik ook groot fan van Sylvia Witteman. Haar gerechten spreken me wat minder aan, maar de verhalen die zij schrijft des te meer. Wat een geweldige schrijfstijl, die mij keer op keer laat grinniken en lachen. En ten slotte, mijn absolute favoriet, mijn voorbeeld; Marcus Huibers. Niet alleen is deze man een culinair journalist met leuke verhalen waar ik mij helemaal mee kan identificeren, hij is ook nog hoogleraar in de psychologie! Wanneer hij in staat is om in zijn leven twee mooie werelden (de culinaire en de medische wereld) op deze manier te combineren, zou ik dat dan misschien, heel misschien, ook kunnen? Want voor iemand die droomt van een carrière als culinair journalist, loopt mijn carrièrepad toch in een iets wat andere richting. Na de middelbare school ben ik geneeskunde gaan studeren en ondertussen ben ik arts. Mijn beroep als arts zou ik absoluut niet in willen wisselen. Het is een mooi beroep en het past bij mij. Maar daarnaast is koken mijn grote hobby. Een dag niet gekookt, is een dag niet geleefd. In koken vind ik ontspanning. Na een drukke dag, werkt niets zo ontspannend als hakken, snijden en bovenal roeren in een pan. Ik houd van goede producten en walg van potjes, pakjes en kant-en-klaar. Daarnaast vind ik het heerlijk om na te denken over recepten die ik kan gaan maken. Ik verslind kookboeken en lees ze als een verhalenbundel. Op mijn nachtkastje ligt standaard een kookboek, waar ik voor het slapengaan altijd nog even een receptje uit lees. Ook de ochtend begin ik steevast met een recept, namelijk het recept in de krant. En naar aanleiding van bovenstaande helden, moge het duidelijk zijn welke krant ik lees. In mijn droom sta ik dan ook in dezelfde volkskeuken te koken als mijn helden. Maar ik ben nog jong en je moet ergens beginnen. Dus daarom heb ik besloten te beginnen met deze blog.

vrijdag 8 juli 2011

Barbecue-les

Misschien een beetje laat om na het EGGtoberfest van afgelopen weekend nu met barbecueles aan te komen zetten. Toch heb ik het gevoel dat ik veel van mijn vrienden nog het een en ander moet leren over barbecueën. (Ja, dit geldt ook voor de mannen. Hier een barbecueles van een vrouw!) Beste vriendjes en vriendinnetjes let goed op. De volgende keer dat ik bij jullie kom barbecueën volgt het praktijkexamen!
Voor een geslaagde barbecueavond zijn een aantal zaken zeer essentieel. Indien het een vlees barbecue betreft; koop goed vlees! Om te beginnen betekent dat ongemarineerd vlees. Mijn smaakpapillen en mijn darmen zijn altijd bijzonder teleurgesteld in “barbecue-vlees”. Van dat vlees met een heel onnatuurlijke rode kleur. Joost mag weten waar die “marinade” uit bestaat, maar qua smaak is het niet thuis te brengen. Kleurstof, knoflookpoeder (brrrr) en conserveringsmiddel??? Marineer het vlees zelf, of indien je geen tijd, zin of inspiratie hebt, marineer het niet. Alles is beter dan voorgemarineerd vlees.
Een ander belangrijk punt van aandacht; ga voor kwaliteit in plaats van kwantiteit en koop je vlees bij voorkeur bij de (bio)slager. Geloof me, al het vlees van de slager (ook de worsten) zijn ongelooflijk veel lekkerder dan het vlees van de supermarkt.
Tenslotte de tafelsausjes… Loop nu naar je koelkast, pak de flessen of potten kant-en-klare knoflook-, cocktail- en andere barbecuesauzen, loop nu naar je prullenbak en gooi ze er één voor één in, sluit de deksel en beloof me dat je je er nooit meer aan zult vergrijpen! Ze zijn ondefinieerbaar (ondanks dat je van de kant-en-klare knoflooksaus enorm uit je mond en poriën gaat stinken, kan ik de echte knoflooksmaak er nooit in terugvinden), zurig, zoetig en ongelooflijk smerig. Maak je sausjes gewoon even zelf, zo gepiept! Meng iets meer mayonaise met iets minder (volle, bij voorkeur Turkse/Griekse) yoghurt, voeg een fijngehakt teentje knoflook, wat peper en zout (en evt. wat peterselie of munt, maar kan ook goed zonder) toe en klaar!
Zelf maak ik mijn sausjes altijd met zelfgemaakte mayonaise en dat maakt je sausje natuurlijk nog lekkerder.  Vandaag het recept voor mayonaise. Mayonaise moet je natuurlijk eigenlijk met de hand kloppen, maar uit tijdsbesparing maak ik hem vaak meteen met de staafmixer in een oude (pinda)kaaspot (die potten hebben een mooie wijde opening, waar de staafmixer goed in past). In 5 minuten heb je zelfgemaakte mayonaise. Bij mij een standaard product in de koelkast!

Mayonaise potje)
1 ei(dooier)
1 el keukenazijn
1 tl mosterd
½ tl suiker
Zonnebloemolie
Peper en zout uit de molen
1 glazen pot
Staafmixer

Ik geef hier eigenlijk alleen de verhoudingen, je kunt dit natuurlijk vermenigvuldigen zoveel als je wilt. Ik gebruik uit luiheid bijna altijd het hele ei, maar eigenlijk moet je alleen de dooier gebruiken. De mayonaise wordt, wanneer je het hele ei gebruikt, iets minder stevig. Wanneer je een grotere hoeveelheid gebruikt is het aan te raden om niet alleen hele eieren te gebruiken.
Voeg de eidooier, azijn, mosterd, suiker, peper en zout toe aan de glazen pot. Stop je staafmixer in de glazen pot en mix het geheel even (belangrijk dat je dit doet voordat je de olie toe gaat voegen, anders wordt de mayonaise niet stijf). Voeg nu tijdens het mixen de zonnebloemolie in een dun straaltje toe totdat de mayonaise stijf is en de olie niet meer goed opgenomen wordt. Klaar!
Tijdens het mixen zal het potje een beetje mee gaan draaien, maar dat maakt niets uit. Eventueel is de azijn te vervangen door citroensap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten