Dromen over koken enzo...

Iedereen heeft dromen. De ene droom is realistisch, de andere droom is daar verre van. Zoals de een ervan droomt om voetballer te worden, of een ander om actrice te worden, zo droom ik erover om culinair journalist te worden. Het is niet 100% onmogelijk, maar het ligt totaal niet binnen de verwachtingen. Met dromen mag dat. En zoals dat hoort bij dromen, heb ik ook een aantal helden die bij mijn droom horen. Om te beginnen, de Van Basten van de culinaire journalistiek; Onno Kleyn, de Goeroe! Op zijn culinaire schrijfkunst ben ik toch al wel enkele jaren een beetje verliefd. Een man die het begrijpt! Geen poespas, geen liflafjes of moleculair geëxperimenteer, maar degelijke goede en héérlijke gerechten. Daarnaast ben ik ook groot fan van Sylvia Witteman. Haar gerechten spreken me wat minder aan, maar de verhalen die zij schrijft des te meer. Wat een geweldige schrijfstijl, die mij keer op keer laat grinniken en lachen. En ten slotte, mijn absolute favoriet, mijn voorbeeld; Marcus Huibers. Niet alleen is deze man een culinair journalist met leuke verhalen waar ik mij helemaal mee kan identificeren, hij is ook nog hoogleraar in de psychologie! Wanneer hij in staat is om in zijn leven twee mooie werelden (de culinaire en de medische wereld) op deze manier te combineren, zou ik dat dan misschien, heel misschien, ook kunnen? Want voor iemand die droomt van een carrière als culinair journalist, loopt mijn carrièrepad toch in een iets wat andere richting. Na de middelbare school ben ik geneeskunde gaan studeren en ondertussen ben ik arts. Mijn beroep als arts zou ik absoluut niet in willen wisselen. Het is een mooi beroep en het past bij mij. Maar daarnaast is koken mijn grote hobby. Een dag niet gekookt, is een dag niet geleefd. In koken vind ik ontspanning. Na een drukke dag, werkt niets zo ontspannend als hakken, snijden en bovenal roeren in een pan. Ik houd van goede producten en walg van potjes, pakjes en kant-en-klaar. Daarnaast vind ik het heerlijk om na te denken over recepten die ik kan gaan maken. Ik verslind kookboeken en lees ze als een verhalenbundel. Op mijn nachtkastje ligt standaard een kookboek, waar ik voor het slapengaan altijd nog even een receptje uit lees. Ook de ochtend begin ik steevast met een recept, namelijk het recept in de krant. En naar aanleiding van bovenstaande helden, moge het duidelijk zijn welke krant ik lees. In mijn droom sta ik dan ook in dezelfde volkskeuken te koken als mijn helden. Maar ik ben nog jong en je moet ergens beginnen. Dus daarom heb ik besloten te beginnen met deze blog.

dinsdag 15 januari 2013

Konijn met pruimen

Het is half twee 's nachts, een mooie tijd om een receptje te tikken! Ja, waar een rustige nachtdienst al wel niet goed voor is. Althans, een rustig begin. Ik weet niet wat de nacht nog gaat brengen... Het is voor mij in ieder geval even een lekkere afwisseling, geen medicatierecept uitschrijven, maar een receptje om te koken. Wel bij voorbaat excuses voor eventuele spelfouten.
Dit recept heb ik onlangs op wintersport gemaakt en is (wederom) van Good Food. Het is een lekker stoofpotje met konijn en gedroogde pruimen. Een keer wat anders dan een stoofpotje met kip of rund en zeker de moeite waard! Dus denk niet aan Flappie, maar gewoon eens proberen.
 
Konijn met pruimen
Ingrediënten voor 4 personen
140 g gedroogde pruimen
50ml cognac
1 tam konijn, in stukken (of 4 achterpoten)
bloem
1 el zonnebloemolie
100g gerookt spek in reepjes
2 wortels, in plakjes
1 uit, gesnipperd
2 stengels bleekselderij, fijngehakt
1 teen knoflook, geplet
paar takjes tijm
1 laurierblaadje, gekneusd,
150ml rode wijn
250ml kippenbouillon
bladpeterselie, grof gehakt.
 
Verhit de (heteluchtoven) op 130 graden. Week de pruimen in de cognac. Wrijf de stukken konijn in met peper en zout en bestrooi met bloem. Klop het overtollige bloem er vanaf. Verhit de olie in een stoofpan en bak de konijn (eventueel in delen) rondom aan. Haal konijn uit de pan. Voeg spek, groenten, knoflook en kruiden toe en fruit voor 5-10 minuten. Voeg rode wijn en bouillon toe, schraap alle aanbaksels los van de bodem, voeg de stukken konijn samen met pruimen en cognac toe aan de pan en dek af met een deksel. Stoof, onder af en toe roeren, circa 2 uur in de oven tot het vlees gaar is en bijna van het bot valt. Bestrooi met peterselie en serveer met knapperig brood of rijst.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten