Dromen over koken enzo...

Iedereen heeft dromen. De ene droom is realistisch, de andere droom is daar verre van. Zoals de een ervan droomt om voetballer te worden, of een ander om actrice te worden, zo droom ik erover om culinair journalist te worden. Het is niet 100% onmogelijk, maar het ligt totaal niet binnen de verwachtingen. Met dromen mag dat. En zoals dat hoort bij dromen, heb ik ook een aantal helden die bij mijn droom horen. Om te beginnen, de Van Basten van de culinaire journalistiek; Onno Kleyn, de Goeroe! Op zijn culinaire schrijfkunst ben ik toch al wel enkele jaren een beetje verliefd. Een man die het begrijpt! Geen poespas, geen liflafjes of moleculair geëxperimenteer, maar degelijke goede en héérlijke gerechten. Daarnaast ben ik ook groot fan van Sylvia Witteman. Haar gerechten spreken me wat minder aan, maar de verhalen die zij schrijft des te meer. Wat een geweldige schrijfstijl, die mij keer op keer laat grinniken en lachen. En ten slotte, mijn absolute favoriet, mijn voorbeeld; Marcus Huibers. Niet alleen is deze man een culinair journalist met leuke verhalen waar ik mij helemaal mee kan identificeren, hij is ook nog hoogleraar in de psychologie! Wanneer hij in staat is om in zijn leven twee mooie werelden (de culinaire en de medische wereld) op deze manier te combineren, zou ik dat dan misschien, heel misschien, ook kunnen? Want voor iemand die droomt van een carrière als culinair journalist, loopt mijn carrièrepad toch in een iets wat andere richting. Na de middelbare school ben ik geneeskunde gaan studeren en ondertussen ben ik arts. Mijn beroep als arts zou ik absoluut niet in willen wisselen. Het is een mooi beroep en het past bij mij. Maar daarnaast is koken mijn grote hobby. Een dag niet gekookt, is een dag niet geleefd. In koken vind ik ontspanning. Na een drukke dag, werkt niets zo ontspannend als hakken, snijden en bovenal roeren in een pan. Ik houd van goede producten en walg van potjes, pakjes en kant-en-klaar. Daarnaast vind ik het heerlijk om na te denken over recepten die ik kan gaan maken. Ik verslind kookboeken en lees ze als een verhalenbundel. Op mijn nachtkastje ligt standaard een kookboek, waar ik voor het slapengaan altijd nog even een receptje uit lees. Ook de ochtend begin ik steevast met een recept, namelijk het recept in de krant. En naar aanleiding van bovenstaande helden, moge het duidelijk zijn welke krant ik lees. In mijn droom sta ik dan ook in dezelfde volkskeuken te koken als mijn helden. Maar ik ben nog jong en je moet ergens beginnen. Dus daarom heb ik besloten te beginnen met deze blog.

zaterdag 27 augustus 2011

"Home sweet home"

Oost west, thuis best. Ammehoela, Helemaal niet!
Ik ben weer thuis en precies om die reden ben ik al sinds een dag voor de tocht huiswaarts niet meer te genieten! Het is niet zo dat ik het thuis niet naar mijn zin heb. Ik heb een leuk huis, leuke baan (hoop ik tenminste, aangezien ik over 5 dagen aan mijn nieuwe baan begin), leuke vrienden en in tegenstelling tot op vakantie een fatsoenlijk fornuis met oven, keukenmachine en alle kruiden die mijn hartje begeren. Alleen op vakantie (kamperen wel te verstaan, bij andere vakanties heb ik dit soort anti-heimwee niet) zijn is zó fijn! En dan wil ik dus niet terug naar huis. Dit is trouwens al zolang als ik mij kan herinneren het geval. Naar het schijnt ben ik na mijn eerste kampeervakantie (ik was 2 jaar oud) bij thuiskomst uit protest nog een uur in de auto blijven zitten, waarna ik al stampvoetend naar mijn kamer ben gegaan, want; “Ik wil niet naar huis!”
Dus vandaag doen we net alsof we nog op vakantie zijn, ik zet mijn campinggaz-fornuisje in de tuin (onder een paraplu…) en maak één van mijn vakantie-toppers: Coq au vin.
Neem vooral de moeite niet om langs te komen. Ik ben er niet, mijn hoofd is nog op vakantie en opruimen kan ook best morgen…

Coq au vin (4 personen)
4 grote kippenpoten of 4 losse drumsticks en 4 losse kippendijen
½ fles rode wijn
2 laurierblaadjes
2 takjes tijm
125 g spekblokjes
20 g boter
10 sjalotten gepeld, grote exemplaren gehalveerd
250 g champignons grote exemplaren gehalveerd
Scheutje olie
2 el bloem
500 ml kippenbouillon
50 ml cognac
1 tl tomatenpuree

Wrijf de stukken kip in met peper en zout en leg ze samen met de tijm en laurier in een niet-metalen schaal en schenk hier de rode wijn op. Dek de schaal af en zet een nacht in de koelkast.
Leg de spekblokjes in een schaaltje en schenk hier kokend water op. Laat dit 1 minuut staan en laat de blokjes uitlekken en dep droog. Bak de blokjes in enkele minuten goudbruin. Neem ze uit de pan. Smelt de helft van de boter in dezelfde pan en bak hierin de sjalotten in 8 minuten goudbruin. Neem de sjalotten uit de pan en de rest van de boter toe aan de pan. Bak hierin de  champignons met wat peper en zout gedurende 5 minuten. Haal ook de champignons uit de pan.
Laat de stukken kip uitlekken en dep droog. Verhit een drupje olie in de pan (dit laat ik vaak weg, aangezien de stukken kip vaak vrij vet zijn. Als de stukken erg vet zijn, snijd/knip ik ook vaak wat vet weg) en braad de stukken kip in porties in circa 10 minuten rondom bruin. Haal de stukken kip uit de pan en voeg de bloem aan de pan toe. Bak de bloem een minuutje. Voeg de cognac toe en vervolgens de bouillon. Roer alle aanbaksels goed los. Voeg de marinade, kip, champignons, spek, sjalotten en tomatenpuree toe. Laat het geheel op laag vuur met deksel op de pan 45 minuten zachtjes pruttelen.
Indien de saus nu nog wat dun is, maak in een pannetje een roetje; smelt een klontje boter in de pan en voeg wat bloem toe. Laat dit een minuutje zachtjes bakken. Voeg dit roetje al roerende toe aan de saus en laat de saus al roerende nog enkele minuten zachtjes koken tot deze de gewenste dikte heeft bereikt.
Serveer met lekker brood.

3 opmerkingen:

  1. Lieve Fre! Blijf nog maar lekker even met je hoofd op vakantie!! Maar fijn dat lijf in ieder geval weer veilig terug is ;-)! Als je weer geland bent maken we snel een date, want ik wil alle verhalen horen!! x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Cécile van Nieuwenhuijze27 augustus 2011 om 05:36

    Voor het vasthouden van het vakantiesfeertje ben je zeker ook naar Persepolis geweest. En van de regen heb je vast ook al genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben zaterdag idd meteen naar Persepolis gegaan! Persepolis stond zaterdag ook vermeld in VK-magazine bij "iedereen kan koken", hè.

    BeantwoordenVerwijderen