Dromen over koken enzo...

Iedereen heeft dromen. De ene droom is realistisch, de andere droom is daar verre van. Zoals de een ervan droomt om voetballer te worden, of een ander om actrice te worden, zo droom ik erover om culinair journalist te worden. Het is niet 100% onmogelijk, maar het ligt totaal niet binnen de verwachtingen. Met dromen mag dat. En zoals dat hoort bij dromen, heb ik ook een aantal helden die bij mijn droom horen. Om te beginnen, de Van Basten van de culinaire journalistiek; Onno Kleyn, de Goeroe! Op zijn culinaire schrijfkunst ben ik toch al wel enkele jaren een beetje verliefd. Een man die het begrijpt! Geen poespas, geen liflafjes of moleculair geëxperimenteer, maar degelijke goede en héérlijke gerechten. Daarnaast ben ik ook groot fan van Sylvia Witteman. Haar gerechten spreken me wat minder aan, maar de verhalen die zij schrijft des te meer. Wat een geweldige schrijfstijl, die mij keer op keer laat grinniken en lachen. En ten slotte, mijn absolute favoriet, mijn voorbeeld; Marcus Huibers. Niet alleen is deze man een culinair journalist met leuke verhalen waar ik mij helemaal mee kan identificeren, hij is ook nog hoogleraar in de psychologie! Wanneer hij in staat is om in zijn leven twee mooie werelden (de culinaire en de medische wereld) op deze manier te combineren, zou ik dat dan misschien, heel misschien, ook kunnen? Want voor iemand die droomt van een carrière als culinair journalist, loopt mijn carrièrepad toch in een iets wat andere richting. Na de middelbare school ben ik geneeskunde gaan studeren en ondertussen ben ik arts. Mijn beroep als arts zou ik absoluut niet in willen wisselen. Het is een mooi beroep en het past bij mij. Maar daarnaast is koken mijn grote hobby. Een dag niet gekookt, is een dag niet geleefd. In koken vind ik ontspanning. Na een drukke dag, werkt niets zo ontspannend als hakken, snijden en bovenal roeren in een pan. Ik houd van goede producten en walg van potjes, pakjes en kant-en-klaar. Daarnaast vind ik het heerlijk om na te denken over recepten die ik kan gaan maken. Ik verslind kookboeken en lees ze als een verhalenbundel. Op mijn nachtkastje ligt standaard een kookboek, waar ik voor het slapengaan altijd nog even een receptje uit lees. Ook de ochtend begin ik steevast met een recept, namelijk het recept in de krant. En naar aanleiding van bovenstaande helden, moge het duidelijk zijn welke krant ik lees. In mijn droom sta ik dan ook in dezelfde volkskeuken te koken als mijn helden. Maar ik ben nog jong en je moet ergens beginnen. Dus daarom heb ik besloten te beginnen met deze blog.

maandag 25 mei 2015

Een zomers drankje

Gisteren was het mooi weer en ik had zin in een fris drankje. Ik houd niet zo van frisdrank. Cola, sinas, ice tea, ik moet er meestal niets van hebben. Dus besloot ik mijn eigen frisdrank te maken. Uiteindelijk kon je het met een ferme scheut gin beter een cocktail dan frisdrank noemen, maar het was per slot van rekening weekend en de zon scheen. Soms moet je het er gewoon van nemen!

Limonade / Citrus-gin
Ingrediënten voor 1 kan
1 perssinaasappel
1 citroen
1 limoen
1 el rietsuiker (of meer naar smaak)
paar takjes munt
Spa rood
Ijsklontjes
Evt. gin
Evt. Extra partjes citroen/limoen/sinaasappel voor in de kan

Pers de sinaasappel, citroen en limoen en schenk in de kan. Voeg de suiker, munt en ijsblokjes toe.  Voeg een lekkere scheut gin toe, of niet en hou het alcoholvrij. Schenk er spa rood bij tot de kan vol is en voeg eventueel nog extra partjes citroen, limoen en of sinaasappel toe. Even roeren en serveer.


zondag 17 mei 2015

Linzensalade met munt-waterkerspesto

Het wordt weer eens tijd voor een nieuw receptje. Enkele weken geleden heb ik een heerlijke linzensalade gegeten, gebaseerd op een recept uit de laatste Delicious. Veel mensen moeten nog steeds niets van linzen hebben, maar ik vind het erg lekker. Ik gebruik gedroogde (le puy) linzen, maar als je dit teveel werk vind kun je ook linzen uit blik kunnen gebruiken. En je weet het hè, een goede salade valt of staat met een goede olijfolie!

Linzensalade met munt-waterkerspesto
Ingrediënten voor 4 personen
200g waterkers
50g muntblaadjes
2 el geroosterde pijnboompitten
1 teen knoflook
25g Parmezaanse kaas, geraspt
1 el citroensap
80ml extra vierge olijfolie
100g groene le Puy linzen
3 courgettes
60g half zongedroogde tomaten
6 cherrytomaatjes, in kwarten
150g (Dodoni) feta,

Kook de linzen in een pan met ruim water in circa 15-20 minuten gaar. Giet de linzen af en laat iets afkoelen.
Maak in de tussentijd de pesto; hak in een keukenmachine 100g waterkers met de munt, pijnboompitten, knoflook, Parmezaanse kaas en citroensap totdat alles gemengd is. Voeg, terwijl de motor loopt, in een straaltje de olijfolie toe tot een gladde massa ontstaat. Breng op smaak met peper en zout.
Verhit een grillpan. Snijd de courgettes met een mandoline of kaasschaaf over de lengte in dunne plakjes. Gooi hierbij de kern (dus daar waar de pitjes beginnen) weg. Grill de courgetteslierten tot ze mooie grillstrepen hebben en gaar zijn.
Meng de linzen met de helft van de pesto en meng hier vervolgens de courgette en zongedroogde tomaten door. Verkruimel de feta over de salade en serveer met de rest van de pesto. Lekker met lamskoteletjes.


zondag 19 april 2015

Chermoula aubergine met bulgur en yoghurt

De zon begint weer steeds uitbundiger te schijnen, dus hoog tijd voor zomerse recepten!
Hier een recept van Ottolenghi met aubergine en bulgur. Je kunt dit recept ook in de barbecue maken in plaats van in de oven, maar zorg dan wel dat je een barbecue hebt waarvan je de temperatuur (met een thermometer) goed kunt regelen. Het zou zonde zijn als de aubergine verbrandt.

Chermoula aubergine met bulgur en yoghurt
Ingrediënten voor 4 personen
2 tenen knoflook, gesnipperd
2 tl gemalen komijn
2 tl gemalen koriander
1 tl chilivlokken
1 tl zoete paprikapoeder
2 el ingemaakte citroen, vruchtvlees verwijderd, schil fijngesneden
140 ml olijfolie, plus extra
2 aubergines
150g fijne bulgur
50g rozijnen
10g verse koriander, grof gehakt
10g verse munt, grof gehakt
50g ontpitte groene olijven, gehlaveerd
30g amandelschaafsel, geroosterd
3 lente-uitjes, in ringetjes
1½ el citroensap
120g Griekse yoghurt

Warm de oven voor op 200 graden.
Meng voor de chermoula de knoflook, komijn, koriander, chilivlokken, paprikapoeder, ingemaakte citroen, twee derde van de olijfolie en breng op smaak met zout.
Snijd de aubergines in de lengte doormidden en snijd het vruchtvlees kruiselings in, zodat er een ruitpatroon ontstaat. Let op dat je het vel van de aubergines intact laat.
Verdeel de chermoula over het vruchtvlees van de aubergines. Zet de aubergines in de over en rooster ze voor circa 40 minuten, totdat het vruchtvlees zacht is.
Bereid in de tussentijd de bulgur. Doe de bulgur en de rozijnen in een wijde schaal en schenk er 140ml kokend water op. Dek de bulgur af.
Wanneer de bulgur klaar is, meng deze dan met de resterende olijfolie, verse kruiden, olijven, amandelschaafsel, lente-ui, citroensap, peper en zout.
Verdeel, wanneer de aubergines gaar zijn, de bulgur over de aubergines. Verdeel hier de yoghurt over en besprenkel met wat achtergehouden verse koriander en olijfolie.
Lekker bij een lamskoteletje.




zaterdag 28 maart 2015

Vegetarische bitterbal / gefrituurde champignon

Dit receptje maakte ik vroeger, toen ik nog bij mijn ouders woonde, regelmatig. Het is erg lekker en super simpel. Een lekkere snack voor de zaterdag- of zondagmiddag. Ik vindt dit eigenlijk lekkerder dan de meeste bitterballen. De meeste bitterballen vind ik namelijk erg overgewaardeerd en bestaan voornamelijk uit bloemige roux en bevatten als je mazzel hebt enkele vleessplintertjes.

Gefrituurde champignon
Snack voor 4 personen
250g champignons
1 ei
Panko of paneermeel
Zonnebloemolie (of een andere olie om in te frituren)

Verhit de olie in een pan of frituur tot 180 graden.
Snijd de middelgrote champignons doormidden en de echt grote champignons in vieren. Klop het ei los en kruid met peper en zout. Doe de panko of paneermeel in een andere diepe schaal.
Haal de champignons eerst goed door het ei en vervolgens door de panko.

Frituur de champignons in porties in ca. 3 minuten mooi bruin. Laat uitlekken en serveer met mosterd.