Dromen over koken enzo...

Iedereen heeft dromen. De ene droom is realistisch, de andere droom is daar verre van. Zoals de een ervan droomt om voetballer te worden, of een ander om actrice te worden, zo droom ik erover om culinair journalist te worden. Het is niet 100% onmogelijk, maar het ligt totaal niet binnen de verwachtingen. Met dromen mag dat. En zoals dat hoort bij dromen, heb ik ook een aantal helden die bij mijn droom horen. Om te beginnen, de Van Basten van de culinaire journalistiek; Onno Kleyn, de Goeroe! Op zijn culinaire schrijfkunst ben ik toch al wel enkele jaren een beetje verliefd. Een man die het begrijpt! Geen poespas, geen liflafjes of moleculair geëxperimenteer, maar degelijke goede en héérlijke gerechten. Daarnaast ben ik ook groot fan van Sylvia Witteman. Haar gerechten spreken me wat minder aan, maar de verhalen die zij schrijft des te meer. Wat een geweldige schrijfstijl, die mij keer op keer laat grinniken en lachen. En ten slotte, mijn absolute favoriet, mijn voorbeeld; Marcus Huibers. Niet alleen is deze man een culinair journalist met leuke verhalen waar ik mij helemaal mee kan identificeren, hij is ook nog hoogleraar in de psychologie! Wanneer hij in staat is om in zijn leven twee mooie werelden (de culinaire en de medische wereld) op deze manier te combineren, zou ik dat dan misschien, heel misschien, ook kunnen? Want voor iemand die droomt van een carrière als culinair journalist, loopt mijn carrièrepad toch in een iets wat andere richting. Na de middelbare school ben ik geneeskunde gaan studeren en ondertussen ben ik arts. Mijn beroep als arts zou ik absoluut niet in willen wisselen. Het is een mooi beroep en het past bij mij. Maar daarnaast is koken mijn grote hobby. Een dag niet gekookt, is een dag niet geleefd. In koken vind ik ontspanning. Na een drukke dag, werkt niets zo ontspannend als hakken, snijden en bovenal roeren in een pan. Ik houd van goede producten en walg van potjes, pakjes en kant-en-klaar. Daarnaast vind ik het heerlijk om na te denken over recepten die ik kan gaan maken. Ik verslind kookboeken en lees ze als een verhalenbundel. Op mijn nachtkastje ligt standaard een kookboek, waar ik voor het slapengaan altijd nog even een receptje uit lees. Ook de ochtend begin ik steevast met een recept, namelijk het recept in de krant. En naar aanleiding van bovenstaande helden, moge het duidelijk zijn welke krant ik lees. In mijn droom sta ik dan ook in dezelfde volkskeuken te koken als mijn helden. Maar ik ben nog jong en je moet ergens beginnen. Dus daarom heb ik besloten te beginnen met deze blog.

zondag 19 april 2015

Chermoula aubergine met bulgur en yoghurt

De zon begint weer steeds uitbundiger te schijnen, dus hoog tijd voor zomerse recepten!
Hier een recept van Ottolenghi met aubergine en bulgur. Je kunt dit recept ook in de barbecue maken in plaats van in de oven, maar zorg dan wel dat je een barbecue hebt waarvan je de temperatuur (met een thermometer) goed kunt regelen. Het zou zonde zijn als de aubergine verbrandt.

Chermoula aubergine met bulgur en yoghurt
Ingrediënten voor 4 personen
2 tenen knoflook, gesnipperd
2 tl gemalen komijn
2 tl gemalen koriander
1 tl chilivlokken
1 tl zoete paprikapoeder
2 el ingemaakte citroen, vruchtvlees verwijderd, schil fijngesneden
140 ml olijfolie, plus extra
2 aubergines
150g fijne bulgur
50g rozijnen
10g verse koriander, grof gehakt
10g verse munt, grof gehakt
50g ontpitte groene olijven, gehlaveerd
30g amandelschaafsel, geroosterd
3 lente-uitjes, in ringetjes
1½ el citroensap
120g Griekse yoghurt

Warm de oven voor op 200 graden.
Meng voor de chermoula de knoflook, komijn, koriander, chilivlokken, paprikapoeder, ingemaakte citroen, twee derde van de olijfolie en breng op smaak met zout.
Snijd de aubergines in de lengte doormidden en snijd het vruchtvlees kruiselings in, zodat er een ruitpatroon ontstaat. Let op dat je het vel van de aubergines intact laat.
Verdeel de chermoula over het vruchtvlees van de aubergines. Zet de aubergines in de over en rooster ze voor circa 40 minuten, totdat het vruchtvlees zacht is.
Bereid in de tussentijd de bulgur. Doe de bulgur en de rozijnen in een wijde schaal en schenk er 140ml kokend water op. Dek de bulgur af.
Wanneer de bulgur klaar is, meng deze dan met de resterende olijfolie, verse kruiden, olijven, amandelschaafsel, lente-ui, citroensap, peper en zout.
Verdeel, wanneer de aubergines gaar zijn, de bulgur over de aubergines. Verdeel hier de yoghurt over en besprenkel met wat achtergehouden verse koriander en olijfolie.
Lekker bij een lamskoteletje.




zaterdag 28 maart 2015

Vegetarische bitterbal / gefrituurde champignon

Dit receptje maakte ik vroeger, toen ik nog bij mijn ouders woonde, regelmatig. Het is erg lekker en super simpel. Een lekkere snack voor de zaterdag- of zondagmiddag. Ik vindt dit eigenlijk lekkerder dan de meeste bitterballen. De meeste bitterballen vind ik namelijk erg overgewaardeerd en bestaan voornamelijk uit bloemige roux en bevatten als je mazzel hebt enkele vleessplintertjes.

Gefrituurde champignon
Snack voor 4 personen
250g champignons
1 ei
Panko of paneermeel
Zonnebloemolie (of een andere olie om in te frituren)

Verhit de olie in een pan of frituur tot 180 graden.
Snijd de middelgrote champignons doormidden en de echt grote champignons in vieren. Klop het ei los en kruid met peper en zout. Doe de panko of paneermeel in een andere diepe schaal.
Haal de champignons eerst goed door het ei en vervolgens door de panko.

Frituur de champignons in porties in ca. 3 minuten mooi bruin. Laat uitlekken en serveer met mosterd.




zondag 1 maart 2015

Salade met gegrilde groenten

Het is een variatie op een salade die ik hier vast al wel eens eerder heb gepost, maar ik vond deze salade gisteren zo ontzettend lekker dat ik het niet kan laten ook deze variatie met jullie te delen. Daarnaast is deze salade ook nog eens super gezond, met lekker veel groenten (precies waar we zin in hadden na een weekend lunchen en dineren buiten de deur).
Ik had overigens, in tegenstelling tot hier in het recept, 60g bulgur en 40g spelt gebruikt, maar daar moet je maar net van houden. (Hanteer voor de spelt de aanwijzingen op de verpakking.) Je zou de bulgur ook eventueel kunnen vervangen voor parel/Israëlische couscous.

Salade met gegrilde groenten
Ingrediënten voor 2 personen
1 kleine aubergine
1 kleine courgette
1 rode paprika
Paar smaakvolle tomaatjes
Half sjalotje, gesnipperd
Half teentje knoflook, gesnipperd (optioneel)
100g grove bulgur
half bosje basilicum
50ml goede extra vergine olijfolie
2 handjes gemengde sla

Verhit de oven op (turbo)grill en rooster de paprika vlak onder de gril totdat deze rondom helemaal zwart geblakerd is. Laat de paprika in een plastic zak afkoelen. Wanneer de paprika afgekoeld is, kun je de zwartgeblakerde schil er zo met je handen vanaf vegen/pulken. Snijd de paprika in repen.
Breng 150ml water met een snufje zout aan de kook. Voeg de bulgur toe, laat een minuutje koken. Draai het vuur uit en laat nog 20 minuten wellen. (Zo bereid ik de grove bulgur altijd, wanneer ik het voor een salade gebruik. De gebruiksaanwijzing op de verpakking is in het Turks, dus ik het geen idee of het de juiste manier is.) 
Verhit ondertussen een grillpan. Snijd de aubergine en courgette in de lengte in plakken van 1cm dik. Grill de plakken aubergine en courgette zodat er beiderzijds een mooi ruitpatroon is ontstaan. Snijd de plakken in reepjes.
Draai de basilicum met de knoflook, olijfolie, peper en zout in het snijbakje van je staafmixer tot een gladde groene dressing (of snijd de basilicum erg fijn en meng met de overige ingrediënten, indien je geen staafmixer / keukenmachine hebt).

Meng alle ingrediënten door elkaar en laat nog een kwartiertje staan voordat je het opdient, zodat de smaken goed in kunnen trekken.


zondag 22 februari 2015

Luikse gehaktballen

Aan het volgende recept zal ik weinig woorden vuil maken. Dit is een van mijn favoriete gehaktballenrecepten. Het recept is niet van mij, maar van Onno Kleyn. Lekker met dikke frieten. Smullen!

Luikse gehakballen
Ingrediënten voor 4 personen
500 gram half om half gehakt
4 (witte) boterhammen zonder korst
2 sjalotten, fijngesnipperd
beetje tijm en gemalen laurier
1 ui, gehakt
1 dikke el bloem
1 el tomatenpuree
1 el azijn
2 el appel- of perenstroop
2 dl bouillon

Week het brood even in melk of water, knijp het uit en kneed het door het gehakt, samen met de kruiden, sjalotten, peper en zout. Kneed het gehakt goed door en vorm en 8 ballen van.
Fruit de ui in wat olie glazig. Bestrooi met bloem en bak kort aan. Voeg er de tomatenpuree, azijn en de appelstroop bij en roer glad. Voeg de bouillon toe en laat heel zachtjes pruttelen.
Bak de gehaktballen aan in wat olie en laat ze daarna een half uurtje garen in de saus.