Dromen over koken enzo...

Iedereen heeft dromen. De ene droom is realistisch, de andere droom is daar verre van. Zoals de een ervan droomt om voetballer te worden, of een ander om actrice te worden, zo droom ik erover om culinair journalist te worden. Het is niet 100% onmogelijk, maar het ligt totaal niet binnen de verwachtingen. Met dromen mag dat. En zoals dat hoort bij dromen, heb ik ook een aantal helden die bij mijn droom horen. Om te beginnen, de Van Basten van de culinaire journalistiek; Onno Kleyn, de Goeroe! Op zijn culinaire schrijfkunst ben ik toch al wel enkele jaren een beetje verliefd. Een man die het begrijpt! Geen poespas, geen liflafjes of moleculair geëxperimenteer, maar degelijke goede en héérlijke gerechten. Daarnaast ben ik ook groot fan van Sylvia Witteman. Haar gerechten spreken me wat minder aan, maar de verhalen die zij schrijft des te meer. Wat een geweldige schrijfstijl, die mij keer op keer laat grinniken en lachen. En ten slotte, mijn absolute favoriet, mijn voorbeeld; Marcus Huibers. Niet alleen is deze man een culinair journalist met leuke verhalen waar ik mij helemaal mee kan identificeren, hij is ook nog hoogleraar in de psychologie! Wanneer hij in staat is om in zijn leven twee mooie werelden (de culinaire en de medische wereld) op deze manier te combineren, zou ik dat dan misschien, heel misschien, ook kunnen? Want voor iemand die droomt van een carrière als culinair journalist, loopt mijn carrièrepad toch in een iets wat andere richting. Na de middelbare school ben ik geneeskunde gaan studeren en ondertussen ben ik arts. Mijn beroep als arts zou ik absoluut niet in willen wisselen. Het is een mooi beroep en het past bij mij. Maar daarnaast is koken mijn grote hobby. Een dag niet gekookt, is een dag niet geleefd. In koken vind ik ontspanning. Na een drukke dag, werkt niets zo ontspannend als hakken, snijden en bovenal roeren in een pan. Ik houd van goede producten en walg van potjes, pakjes en kant-en-klaar. Daarnaast vind ik het heerlijk om na te denken over recepten die ik kan gaan maken. Ik verslind kookboeken en lees ze als een verhalenbundel. Op mijn nachtkastje ligt standaard een kookboek, waar ik voor het slapengaan altijd nog even een receptje uit lees. Ook de ochtend begin ik steevast met een recept, namelijk het recept in de krant. En naar aanleiding van bovenstaande helden, moge het duidelijk zijn welke krant ik lees. In mijn droom sta ik dan ook in dezelfde volkskeuken te koken als mijn helden. Maar ik ben nog jong en je moet ergens beginnen. Dus daarom heb ik besloten te beginnen met deze blog.

zondag 18 januari 2015

Hollandse garnalen met sherry en mosterd

Hier een receptje met Hollandse garnalen. Niet de welbekende garnalencocktail. Wel dezelfde garnalen, maar met een andere dressing. Het is een receptje van Jamie Oliver. Neem voor de verandering eens ongepelde garnalen. Het pellen is even een werkje, maar de smaak en textuur zijn niet te vergelijken met de voorgepelde garnalen. En ga niet voor de goedkope Noorse garnalen. Beter geen garnaal dan een Noorse garnaal, want deze smakeloze waterbommen zijn in geen enkel recept lekker.

Hollandse garnalen met sherry en mosterd
Ingrediënten voor 4 personen (voorgerecht)
1 kropje botersla (of andere sla, zoals op de foto)
1 el witte wijnazijn
2 el droge sherry
½ tl fijne mosterd
100 ml olijfolie
¼ rode ui, gesnipperd
ca. 200g Hollandse garnalen
Evt. Een bakje cress


Klop de azijn, sherry en mosterd door elkaar en voeg al kloppend, in een straaltje, de olijfolie toe. Breng de dressing op smaak met peper en zout. Meng de garnalen met de helft van de dressing en de rode ui. Proef en breng eventueel op smaak met wat extra dressing, maar pas op dat de dressing niet gaat overheersen. Leg de sla over de borden en verdeel hier de garnalen over. Besprenkel met nog wat achtergehouden dressing, knip (indien je dit gebruikt) de cress erboven en serveer.


zondag 4 januari 2015

Groentepickles

De laatste jaren geef ik met de feestdagen vaak zelfgemaakte ‘edible/drinkable’ cadeaus. De afgelopen jaren heb ik onder andere huisgemaakte jam, hazelnootchocoladepasta en gluhwein/mulled wine pakketjes gegeven. Dit jaar heb ik ook potjes met ingemaakte groenten gegeven. Lekker voor bij de borrel, bijvoorbeeld met zo’n lekker worstje van Brandt&Levi (zie foto). Het is nu, na de feestdagen, misschien als mosterd na de maaltijd. Nou ja, dan heb je hierbij alvast wat inspiratie opgedaan voor de feestdagen van 2015.
Het recept voor de ingemaakte groenten heb ik uit een oude Delicious. Het is even een klein werkje, maar geeft wel groots resultaat (zowel in smaak, als in aantal potten).

Groentepickles
Ingrediënten voor ca. 5 potten
½ l wittewijnazijn (goede kwaliteit)
½ l droge witte wijn (geen bocht)
3 blaadjes laurier
3 pimentkorrels
½ el korianderzaad
½ el venkelzaad
2 gedroogde, hete pepers
1 kaneelstokje
25g zout
1 ui, in dunne ringen
3 tenen knoflook, in plakjes
olijfolie
1 rode paprika, in repen
2 rauwe bieten, in partjes (neem gele bietjes, als je niet wilt dat alles rood kleurt)
halve bloemkool, in kleine roosjes
1 rode ui, in partjes
3 penen, in stukjes
1 appel, in partjes
uitgekookte glazen potten met goed afsluitbare schone deksel

Meng een halve liter water met de azijn, witte zijn, kruiden, zout, de ui en knoflook. Breng aan de kook en laat 3 minuten flink koken. Verhit de olijfolie en bak de paprika circa 2 minuten. Verdeel de groenten en appel over de potten en schenk het hete azijnmengsel erover. Zorg dat de groenten goed onder staan.

Laat de potten minimaal een week staan, voordat je ze serveert bij een lekker worstje, paté of rilettes (of geef ze cadeau).


zondag 21 december 2014

Chorizo-tomatenstoof met ei

Een simpel en snel receptje, dat is in de drukke dagen voor kerst misschien wel net datgene waar je naar op zoek bent. Zoek niet langer, je hebt het gevonden; chorizo-tomatenstoof met ei. Lekker opslobberen met knapperig brood. Met kerst laten we wel weer zien hoe het hoort en eten we weer keurig met mes en vork. 
(Mocht je last-minute op zoek zijn naar recepten voor het kerstdiner, zoek nog even verder hier op het blog. Enkele tips; ontbeende lamsbout, fazant, of linzensalade met biet en zalm, mmmmmmm).

Chorizo-tomatenstoof met ei
Ingrediënten voor 4 personen
3 blikken tomatenblokjes
100g chorizo, in blokjes of plakjes
Kleine rode ui, in halve ringen
2 teentjes knoflook, gesnipperd
1 blik kikkererwten (of gedroogde kikkererwten, geweekt en gekookt)
2 tl gerookt paprikapoeder
4-8 eieren (afhankelijk van je honger en trek in eieren)

Warm de oven voor op 180 graden.
Verhit een scheut olijfolie in een pan. Bak de ui en knoflook op laag vuur in 10 minuten zacht. Voeg de chorizo toe en bak op half hoog vuur even aan. Strooi de paprikapoeder in de pan en laat een minuutje meebakken. Voeg de tomaten toe en laat op vrij half hoog vuur een beetje indikken. Spoel de kikkererwten af en voeg toe aan de pan. Op dit moment kun je 2 dingen doen. Je kan de eieren breken en over de pan verdelen en de (ovenbestendige) pan in zijn geheel in de oven schuiven, of je kunt eenpersoonsporties maken. Zet de pan of borden/bakjes ca. 6-8 minuten in de oven, tot het eiwit gestold is en het eigeel nog lekker lobbig. Bestrooi met peterselie en eet met lekker knapperig brood.


zondag 23 november 2014

Everzwijn met bockbier

Maak eens een keer wat anders, maak eens een keer everzwijn met bockbier! Een lekker stoofpotje, waarvan de smaken mooi in balans zijn (bittertje van het bockbier, zoet van de koekkruiden en pittig van de mosterd). Voor het Everzwijn moet je wellicht even omfietsen naar de poelier of slager (en als je daar dan toch bent, koop hier dan ook gelijk het stuk spek en koop niet van die waterige blokjes van de supermarkt), maar het recept zelf is eigenlijk een fluitje van een cent. En laat je door het everzwijn niet afschrikken. Everzwijn is weliswaar wild, maar de wildsmaak is niet zo sterk als bij veel ander wild. Het is een recept van Marcus Huibers.

Everzwijn met bockbier
Ingrediënten voor 4 personen
750g zwijnenbout, in grote stukken
1 el koekkruiden
100g licht gerookt spek, in grote dobbelstenen
1-2 uien, in ringen
3 tenen knoflook, fijngehakt
½ el jeneverbessen, fijngestampt in de vijzel
2 laurierblaadjes
2dl wildfond
2,5 dl bockbier
1½ el mosterd
2 plakken peperkoek

Verwarm de oven voor op 125 graden. Bak de spekblokjes enkele minuten op halfhoog vuur. Voeg de ui en knoflook toe en bak enkele minuten mee. Haal het spekmengsel uit de pan. Braad vervolgens  het vlees aan en bestrooi met de koekkruiden en jeneverbessen. Voeg het spekmengsel, laurier, fond en bockbier toe. Breng het geheel aan de kook. Doe de deksel op de pan en zet tweeënhalf of iets langer in de oven. Roer af en toe.
Maak de stoverij af met mosterd en bind de saus met peperkoek, die vanzelf oplost.
Volgens het recept serveer je het met een stamppotje, maar ik vind het lekkerder met goed stokbrood en wittekoolsalade.